Monday, May 31, 2010

OMBAK(KOLEKSI PUISI)-PUISI GEOGRAFI1998



Ombak
alunanmu bak lenggokkan perawan
lembut beralun
keras menghempas pantai
kau mengubah panorama alam
kau mencipta keindahan sebentar.

Ombak
kau pembina
kau pemusnah
damparan tubuhmu ke gigi pantai
mengukir tanjung dan teluk
di sebalik selang seli batuan keras dan lembut.

Ombak
dengan rakusnya kau memamah tebing batuan
kau mengheret segala yang ada
tetapi
setiap alunan - alunanmu ombak
menggambarkan ketenangan jiwa seorang insan.

Ombak
darimu jualah
terciptanya cenuram
terbinanya pelantar hakisan ombak
angkara kikisanmu
angkara perbuatanmu
keatas dasar tebing.

Ombak
dari rekahan - rekahan cenuram
terhasillah gua, gerbang laut, batu tunggul dan tunggul sisa
kaulah punca segala angkara
kaulah pencetus pengubah panorama.

Ombak
taamparanmu mengukir keindahan
kerakusanmu mengarang alam
tindakanmu membentuk gloup dan geo.

Tetapi
walau sekejam mana kau ombak
namun manusia tidak dapat mencipta sesempurna yang kau ciptakan.


Roziana binti Rahim
Form 4-SKBL
Tempat Ke-4
Peringkat Negeri Selangor
Apresiasi Geografi anjuran National Geogrhapics Malaysia


note:
Ini puisi percubaan pertama aku masuk bertanding....xsangka....pada peringkat awal puisi dinilai dari aspek penulisan..terus terpilih ke peringkat negeri(hanya 5 yang terbaik terpilih).. sampai peringkat negeri kena deklamasikan..memang aku xpandai deklamasi masa tu....uishhh..malu betul..budak nurd macam aku kena naik stage..pulak masa tu ada secret admired aku datang satu bas dari sekolah dia...malu sehhh

No comments: