Saturday, June 4, 2011

TIPS KESIHATAN MENURUT RASULLULLAH


(GAMBAR EHSAN GOOGLES)

Assalam..kalau betul kita nak dapat pahala..apa salahnya kalau semua aspek kita ikut cara Rasullullah S.A.W. Di sini saya senaraikan beberapa tips kesihatan menurut kesihatan menurut baginda Rasullullah S.A.W..kalau ikutkan ada lebih..kita ambik 7 sudah memadai. Bonus pula kalau kita dapat ikut dan praktikakkan dalam kehidupan seharian. Nampak mudah tapi yang mudah itulah yang selalunya kita ambil mudah..

  1. Beribadat malam, selalu bangun sebelum subuh: kesegaran udara awal pagi bagus untuk kesihatan malah menjadi terapi penyakit Tibi. Ia turut memperkuatkan minda dan perasaan.
2.Rasulullah selalu sentiasa rapi dan bersih, setiap Khamis atau Jumaat, baginda mencuci rambut halus di pipi, memotong kuku, menyikat rambut dan berminyak wangi.

3.Jumaat, baginda mencuci rambut halus di pipi, memotong kuku, menyikat rambut dan berminyak wangi.

4.Makan apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang: makanan berlebihan menjadi punca kepada pelbagai penyakit dan melemahkan badan.

5.Gemar berjalan kaki: Baginda selalu berjalan ke masjid, pasar, medan jihad atau mengunjungi rumah sahabat. Dengan berjalan kaki, keringat akan mengalir, pori-pori tubuh terbuka dan peredaran darah lancar. Ia mampu mencegah penyakit termasuk jantung.

6.Tidak marah: Dalam sebuah hadis, seseorang berjumpa Rasulullah dan meminta apa-apa nasihat daripada baginda. Baginda berkata ‘jangan marah’, dan apabila diminta lagi nasihat seterusnya, baginda hanya mengulangi ‘jangan marah’. Ini menunjukkan hakikat kesihatan dan kekuatan manusia bukanlah terletak pada jasad fizikal semata-mata tapi juga kesihatan jiwa dan mental.Baginda adalah seorang yang paling sabar, optimis dan gigih: sikap ini akan memberikan impak positif terhadap psikologi manusia.

7.Antara makanan kegemaran Rasulullah adalah madu: madu terbukti memiliki pelbagai khasiat untuk kesihatan.

Rujukan :akanmati


5 comments:

I N S P I R A T I O N A L E F E K S said...

hmm kene jaga slalu kesihatan ..

I N S P I R A T I O N A L E F E K S said...

hmm kene jaga slalu kesihatan ..

blackroses said...

yupp..lagi bonus kalau kita ikut sunah..pahalapun dapat

Fendi BL036 said...

hmmm...ikut sunnah Rasulullah terbaik utk kita...

blackroses said...

yuppp..insyaalah